vrijdag 19 augustus 2016

Niet meer te reanimeren


Helaas bleek mijn e-reader die ik voor reparatie stuurde naar Bol, niet meer te redden. Balen, het ding was pas 8 maanden oud en de Kobo Glo HD is volgens de consumentenbond zelfs de beste koop van 2016. Ik kreeg een mail dat Bol het aankoopbedrag geld retour geeft en dat het binnen 3 werkdagen op mijn rekening zal staan. Dat is op zich netjes geregeld. Wel vond ik het een beetje ergerlijk dat er nergens iets van een spijtbetuiging stond. Buiten de opmerking dat het door mij retour gestuurde apparaat helaas niet meer te maken is, had ik toch wel iets van 'sorry, sorry wat een pech heeft u' verwacht.

Natuurlijk weet ik dat Bol zelf er niets aan kan doen en dat het gewoon vette pech is. Soms heb je dat. Maar ik verwacht als klant gewoon iets meer meeleven dan het woordje helaas. Ook omdat het wel wat ongemak oplevert als je ineens zonder een apparaat zit dat je heel regelmatig gebruikt.

Nu nog even nadenken over wat wijsheid is. Ik kan meteen weer een nieuwe bestellen. Of even wachten tot deze e-reader weer in de aanbieding is. Ik kocht hem in december ook in een aanbieding en dat bedrag kreeg ik natuurlijk retour en niet het bedrag wat de e-reader normaal kost. Ik heb weinig zin om naast de pech er geld op toe te moeten leggen.

Natuurlijk kan ik ook even verder kijken naar een alternatief, maar ik twijfel nog. Ergens heb ik helemaal geen zin om weer prijzen te gaan vergelijken, reviews te lezen, een ander merk te bestellen en dan weer moeten uitzoeken hoe alles werkt. Hoewel ik niet een enorm randgeval ben met electronica, kost het me meestal toch wel wat gevloek en getier voor ik door heb hoe het werkt.

Wat zouden jullie doen? Gaan voor een ander merk of besluiten dat dit Kobo-debacle gewoon een gevalletje vette pech is en er weer een aanschaffen?



32 opmerkingen:

  1. Eigenlijk vind ik het een beetje raar dat ze je niet de keus hebben gegeven: geld terug of een vervangend exemplaar. Dat was wel zo netjes geweest lijkt me. Ik weet niet wat ik zou doen, waarschijnlijk ook even wachten tot hij weer in de aanbieding is. Alhoewel... als je graag leest, is dat ook weer vervelend. Lastig dilemma!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het eigenlijk vreemd dat ze niet aanbieden een nieuwe e-reader op te sturen in plaats van het geld terug te storten, dat lijkt mij dé eerste stap, toch?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat lijkt mij ook! Maar ik denk dat het hem er in zit dat Martine hem in de aanbieding heeft gekocht en het apparaat nu duurder is. In dat geval legt Bol er zelf op toe, al zou het wel getuigen van service.

      @Martine: ik snap dat je op een nieuwe aanbieding wilt wachten. Aan de andere kant: als je zoveel leest als jij, ontzeg je jezelf ook je hobby. Tenzij je naar de bieb gaat, maar ook dan maak je het er in jouw geval niet makkelijker op. Ik zou serieus overwegen toch nu een vervangend exemplaar te kopen als het verschil voor jou te overzien is.

      Verwijderen
    2. Ja je hebt gelijk, de man zegt t ook. Nu moet ik nog even bedenken of ik weer dit merk of een andere aanschaf.

      Verwijderen
    3. Ik heb dat een keer gehad en nadat ik het aangekaart had hem ik het verschil in waardebonnen gekregen. Was toen meer als 100 euro. Vind bol daar wel correct in. Wellicht maakt het de administratie ook wat simpeler als geld terug je standaard is.
      Ikzelf vond de vrijheid wel fijn, want ik heb uiteindelijk niet weer een nieuw product gekocht.

      Verwijderen
    4. Ik had het met mijn fitbit. Kreeg ook geld retour en een nieuwe was duurder geworden. Baalde ik ook van, maar niet over gedacht om te klagen. Op zich al blij dat ik mn geld terug kreeg (11 mnd oud).
      Misschien toch een klacht sturen? Bol is altijd wel snel.

      Verwijderen
    5. Mijn man heeft rechtstreeks contact met fitbit gezocht, hij kreeg een nieuwe opgestuurd en de oude mocht hij weg gooien

      Verwijderen
    6. Mijn man heeft rechtstreeks contact met fitbit gezocht, hij kreeg een nieuwe opgestuurd en de oude mocht hij weg gooien

      Verwijderen
  3. Netjes, dat je je geld terug krijgt. Een kortingsbon voor een nieuw exemplaar was ook leuk geweest. Waarschijnlijk heb je gewoon pech.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Keurige service en snel ook! Persoonlijk vind ik het wel een beetje zeuren als je een 'spijtbetuiging' wenst. Alsof dat dan oprecht is. Krijg je zo'n gemaakt call-center snikje.

    Als je zo'n 'grootverbruiker' bent van een e-reader, dan zou ik er gewoon 1 bestellen. Een beetje genieten mag wel in het leven toch? Of online zoeken naar een aanbieding. Altijd wel ergens te vinden, lijkt me.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja natuurlijk is t wat zeurderig van mij, want zo'n excuses is wellicht niet oprecht. Aan de andere kant hebben we het wel over veel geld - vind ik dan- en baal ik wel dat t gebeurde.
      En zelfs de groenteboer zegt een welgemeende sorry als ik vertel dat de pompoen die ik kocht van binnen helemaal tot is....

      Verwijderen
  5. Als je een mailtje stuurt en het probleem uitlegt, krijg je waarschijnlijk het verschil in waardebonnen in je account. Dat zou ik eerst even proberen.
    Groetjes Noa

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik denk dat het pech is, ik hoor overal dat Kobo zo geweldig is. Maar ervaring heb ik er niet mee, dus weten doe ik het natuurlijk ook niet. Als je hem veel gebruikt, dan zou ik inderdaad doen wat Noa hierboven zegt. Dat lijkt me helemaal niet gek. Of gewoon aangeven dat je heel blij bent dat ze het geld terugstorten, maar dat je liever een nieuw exemplaar hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb ook een Kobo eReader, wel een iets ouder model waar ik ook regelmatig problemen mee heb. Ik vind het helemaal niet zo'n goede eReader dus!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Even wachten op de nieuwe kobo. Deze komt binnenkort uit. Prijs was geloof ik iets van plusminus € 249, maar helemaal zeker weten doe ik dat niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O dat ga ik echt niet betalen! Die van mij was 129 euro. En 100 toen in de aanbieding.

      Verwijderen
    2. Even een brutale opmerking, maar zou daarin misschien niet een kern van het probleem kunnen zitten? Ik heb geen verstand van e-readers, dus daar kan ik niet over oordelen. Maar je schreef in je vorige logje, dat jullie ook elke 2 jaar een nieuwe laptop moeten kopen.
      Misschien is het het juist wél waard om wat meer te investeren dan de laagste prijs waarvoor je eisen ingewilligd worden. Ik merk (met name bij laptops) dat zich dat wel uitbetaald. Mijn vorige laptop ging 5,5 jaar mee, en toen heb ik 'm vervangen omdat ie echt te traag werd (maar hij was niet stuk). Destijds heb ik daar veel geld voor betaald (700 euro). Daarmee was ik goedkoper uit dan mijn moeder, die in die tijd 3 laptops heeft versleten (3x ruim 300 euro) en een boel stress en ergernis omdat ze dus steeds kapot gingen en crashten. Zelfde verhaal bij een aantal kennissen.
      Grofweg gezegd kwam dat doordat haar laptop nieuwe updates niet trok. Een relatief goedkope laptop is zo betaalbaar, doordat je het minimaal nodige krijgt om dat ding te laten functioneren. Maar (verplichte) updates worden steeds groter en en programma's worden steeds zwaarder. En dat kan die laptop niet aan. Koop je dus een laptop op de groei, dan kan je laptop die zware updates gewoon aan. En gaat dus langer mee. (Dit geldt overigens ook voor telefoons, maar aangezien ik die van mij nogal eens uit m'n handen laat vallen, weegt het daar bij mij niet op om een duurder toestel te nemen).

      Nogmaals bij e-readers heb ik geen idee hoe dat zit. Maar dit schoot door mijn hoofd. Misschien iets om eens te overwegen :)

      Hoe dan ook jammer van je e-reader nu. Hopelijk gaat je volgende een stuk langer mee!

      Verwijderen
    3. @lykke. Inderdaad, wellicht is dat een overweging waard. Ik zat net te kijken naar de iets duurdere versie van de kobo waar Esther het over heeft.
      Wat laptops betreft, wij gaan nooit voor goedkopere laptops. Wel voor iets duurder wat in de aanbieding is, al met al zijn we dan gemiddeld 500-600 euro kwijt. Zeker niet heel goedkoop, vind ik dan.
      Voor mezelf maak ik wel onderscheid, een laptop vind ik belangrijker dan een e-reader. Puur omdat de e-reader voor nood is (als ik niet goed genoeg ben om naar de bieb te gaan) en voor vakanties (makkelijker meenemen dan een tas vol met boeken). Maar lezen doe ik nog steeds liever vanaf papier. Vandaar de neiging niet er te veel geld aan willen uitgeven...

      Verwijderen
    4. Dat snap ik heel goed, maar ik merk bij mensen uit mijn omgeving nog wel eens dat ze graag een goedkope laptop willen en het vervolgens vreemd vinden dat deze om de haverklap stuk is.
      Ik had nu niet teruggezocht hoeveel jullie uitgeven aan een laptop, maar door de combinatie van opmerkingen uit deze en je vorige blog moest ik hieraan denken :)
      Zolang je een bewuste keuze maakt (wat jullie sowieso altijd wel doen geloof ik) ben je al een heel eind. Maar misschien hadden jullie dit argument nog niet meegenomen. Vandaar mijn opmerking :)

      Verwijderen
    5. Hier moet je echt even omdenken. Als lezen echt je hobby is, dan moet je echt wat meer geld besteden. Misschien jammer, maar net zoals bij een laptop of pc . Vergeet niet dat een e-reader ook een kleine pc'tje is.

      Verwijderen
  9. Mijn dochter en ik hebben beide een e-reader van hetzelfde merk, maar waarschijnlijk niet hetzelfde type. Ik ben heel blij met de reader, die door mijn dochter cadeau gegeven is: lekker licht en goed bruikbaar om in bed te lezen.
    Als je je reader zo vaak gebruikt, dan zou ik als ik jou was niet wachten tot een aanbieding. Wel heel jammer dat je nu veel meer moet betalen.
    De goedkoopste die ik vond, kost 129 euro. Dat is een fors bedrag.

    Suzanne heeft wel gelijk dat een excuus een loos gebaar kan zijn, maar persoonlijk vind ik excuses in zo'n geval toch wel heel prettig!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Sinds een aantal maanden heb ik een Kobo H2O en hij doet het gelukkig prima. Deze ereader kan tegen water, maar ik heb hem specifiek gekozen omdat het scherm wat groter is en ik een beetje gek wordt van het bladeren op een ereader....
    Ik weet niet of dit model er nog is en wat 'ie kost, hij was wel wat duurder omdat hij waterbestendig is, maar goedkoper dan het nieuw uit te komen model (maar nog steeds lees ik liever papieren boeken :) Groet, Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat balen zeg. Ik zou er ook een mailtje aan wagen. Ook ik heb goede ervaringen met bol. En zo niet... Coolblue heeft ook een superservice!
    Ik heb zelf een ipad die ik ook als ereader gebruik. Wel duur maar ik ben er zo blij mee!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mijn zus heeft ook een Kobo gehad, niets anders dan miserie. De uitleg was telkens dat ze pech gehad. Gelukkig telkens nog in garantie. Ik heb een Tolino, en reuze tevreden van. Mijn zus heeft deze ook nu en ook tevreden. Raar maar waar, toen ze haar Kobo binnenbracht voor herstelling, stonden er nog in de rij met dezelfde E-reader. Zij heeft vier maal haar Kobo in garantie kunnen wisselen. Ik zou zoveel geduld niet hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik zou een Kindle kopen, is vanaf 80 euro en gaat eeuwig mee.

    Even gekeken en er staan 4 miljoen boeken op Amazon.nl, en nog veel meer op amazon.com - de meeste boeken zijn in mijn ervaring een stuk goedkoper dan bij BOL. Maar de boeken die je via BOL koopt zijn ook makkelijk om te zetten.

    Ik weet niet of het met andere e-readers ook zo is, maar voor alle(?) boeken kan je het eerste hoofdstuk gratis lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik heb ook een Kobo GLO, heb er 673 leesuren opzitten zie ik. Ik ben heel tevreden over het apparaat.
    Merel

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik was ook toe aan een nieuwe ereader toen mijn 1 jarige zoon mijn Kindle vliegles gaf. Heel veel gelezen over alle modellen en kreeg geen goed gevoel over de Kobo. Ben uiteindelijk voor een Tolino gegaan. Supertevreden, worden nog steeds updates voor gemaakt met nieuwe mogelijkheden. En hij is waterdicht, dus ik kan rustig lezen bij het zwembad en in bad. En ook een glas drinken heeft hij al overleefd. (Ik heb de Tolino Vision 2 alweer ruim een jaar, volgens mij is er inmiddels alweer een nieuwe uit, te koop bij de Libris en Blz winkels) Mia

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mijn man en ik hebben allebei een Pocketbook en we zijn er erg tevreden over. Dit merk zag ik nog niet in de opmerkingen langs komen, maar wat ons betreft een aanrader. Succes met je beslissing!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat zonde en al zo snel stuk.
    Ik heb nu ruim 3 jaar alweer mijn sony ereader, en hij bevalt prima!
    Mankeert nooit wat aan, lekker licht in de hand, ik heb er alleen geen lichtje op, maar goed, echt veel lees ik niet in het donker.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Inmiddels ben je je ereader al kwijt, maar ik denk dat het niet je ereader was die kapot is. Ik merkte 4 weken geleden tot mijn schrik dat ik mijn kobo aura niet meer aan de laptop aangesloten kreeg. Ik kreeg hem niet meer geopend met Verkenner of Calibre. Na wat googlen ontdekte ik dat de oorzaak zeer waarschijnlijk in de laatste update van Windows 10 zat. Toen ik mijn ereader aan een zeer trage, maar nog functionerende Windows 7 pc hing, kon ik er alles weer mee. Dit probleem schijnt bij veel ereaders op te treden. Het wachten is nu op een fixatie vanuit microsoft. Ik hoop dat die snel komt! Voor je oude ereader komt dit bericht te laat, maar misschien helpt het in het maken van een keuze voir een nieuwe.

    Groetjes, Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat verklaart wellicht waarom de nieuwe ereader die ik bestelde het ook niet doet!
      Wel raar dat zo'n reparatie Service van bol daar niet op de hoogte van is. Die moeten nu toch overspoeld worden met kobo readers....de nieuwe heb ik ook al weer teruggestuurd....

      Verwijderen

Reacties zijn welkom maar niet meer als ze anoniem zijn. Je hoeft het zeker niet altijd met me eens te zijn maar kwetsende reacties worden niet geplaatst.